۰۹۱۳۱۲۹۵۰۴۹ info@absanparto.com

روش های نورپردازی موقت نماها و جداره های فضاهای شهری

نورپردازی شهری برای زیبا تر دیده شدن شهر بسیار مهم است . به این خاطر که بالغ بر ۸۰ درصد اثر پذیری ما از جهان از طریق رابطه دیداری ایجاد می شود پس درک ما از محیط شهری به مقدار روشنایی آن بسته است .
نور نشان دهنده پویایی و روند معیشت است پس در عملکرد شبانه شهر های فعلی به عنوان مکانی شبانه روزی تاثیر بسزای دارد . نور را نباید فقط به عنوان وسیله ای جهت روشن کردن یک مکان تلقی کرد بلکه خود نور قادر است مکان را به وجود آورد و ویژگی های فضا مانند رنگ و بافت را عوض کند یا بر آن تأکید نماید .

نورپردازی شهری چیست ؟

نور پردازی شهری صحیح ، عاملی جهت هویت دادن به محیط است. با بهره گیری از این روش می شود سرزندگی را برای شهروندان ایجاد نمود و آرامش را در مکان های مختلف ایجاد کرد.
به غیر از آن نورپردازی صحیح مکان های گوناگون شهری عملکرد فضا را در همه ساعات شبانه روز توسعه و پیشرفت داده و بودن شهروندان را در محیط بیرون تا دیر مجال تقویت می نماید که این امر پیشرفت و ارتقای اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.
به وجود آوردن جلوه دیداری ، برجسته کردن رنگ و عمق فضا و تاکید بر اندازه اجسام از دسته مقاصد نورپردازی است . این امکان وجود دارد که نورپردازی را در مکان های مختلف مانند نمای ساختمان و محیط های درونی و بیرونی به شکل موقتی یا دائمی اجرا کرد.
برخی مواقع طراحان نورپردازی را نورآرایی گویند چرا که این شیوه راهی صحیح و کار آمد جهت به وجود آوردن جذابیت دیداری در محیط به حساب می آید. استفاده نورپردازی در فضا های گوناگون شهر به جهت به وجود آوردن چشم اندازی شکیل و متفاوت و جذاب تر نشان دادن ساختمان ها در شب است.

شیوه های انجام نورپردازی شهری

نور پردازی فضا های مختلف شهری شیوه های گوناگونی دارد که طراح بر مبنای احتیاج و تشخیص خود قادر است از یکی از آن ها بهره مند شود .به شکل کلی با تغییر سه مؤلفه هدف نورپردازی ، خصوصیات منبع نور ، موقعیت نورپردازی می شود حالت های گوناگون از نورپردازی را به وجود آورد. در طرح های نور پردازی شهری با توجه به اینکه چه عنصری از مکان به چه سبک نوری و از چه زاویه ای نورپردازی شود می توان کیفیت و حالت های گوناگونی به وجود آورد.

نورپردازی پس زمینه

در این سبک نورپردازی، نور به شکل یک دست و هماهنگ انتشار می یابد. روشنایی ایجاد شده در این شیوه شامل استاندارد های عددی و قابل اندازه گیری می باشد . در نورپردازی پس زمینه مکان انگونه که شرط اصلی دیدن فراهم گردد روشن می شود.

‌نورپردازی از پایین

نور پردازی از پایین اغلب برای نورپردازی مواردی مانند فواره ها ، درخت و ندرتا مجسمه ها به کار برده می شود. نورپردازی از پایین زاویه آن رو به بالا می باشد و امکان دارد آلودگی نوری و خیرگی به وجود آورد پس الزامی است چراغ های آن مخفی باشد و تنها روکش رویی آن امکان دیده شدن داشته باشد .

نورپردازی از پایین با زاویه

این سبک از نور پردازی شهری اکثرا مواقعی به کار برده می شود که عنصر مد نظر جهت نورپردازی فقط از یک طرف قابل رویت است و یا مقصود این است که فقط از یک طرف مشاهده شود .این نورپردازی در اکثر مواقع حالت تأکیدی دارد و اغلب جهت سطوح عمودی مثل جداره های واجد ارزش شهری ، نماهای تاریخی ، بیلبورد های تبلیغاتی و… استفاده می شود.

نورپردازی مستقیم

در صورتی که مقصود از نورپردازی فضا های شهری این باشد که موردی به طور مطلوب رویت گردد و توجه مخاطب را به خود جلب نماید می توان از این راه جهت نور پردازی آن بهره مند شد.با اهمیت ترین اصل نورپردازی مستقیم به وجود آوردن تضاد میان جسم و محیط پیرامون ان است . در این حالت اصولا چراغ جدایی به نور پردازی اختصاص داده می شود و از چراغ موضعی بهره مند می شوند تا بشود جلوه ویژه ای را در تیرگی شب ایجاد کرد.

نورپردازی از بالا با زاویه

این نورپردازی بسیار متداول است و در نورپردازی همه سطوح عمودی ، افقی ، حجم های گوناگون و فضا ها به کار برده می شود . در نورپردازی مکان های شهری متداول ترین مدلی که از این شیوه می شود نام برد نور پردازی راه های شهری از راه قرار دادن منبع نوری به واسطه یک بازوی کوتاه بر یک تیر مثل تیر چراغ برق است .

نورپردازی از بالا

نورپردازی از بالا اغلب جهت نور پردازی سطوح افقی ، حجم ها و فضاها به کار برده می شود. این شیوه در اغلب موارد جهت روشن کردن سطوح افقی ، سطح فلکه ها ، پارکینگ های عمومی ویا زیرگذر ها استفاده می شود. در نور پردازی از بالا منبع نور بر یک بازو با زاویه قائم ، جداره ،تیرو یاسقف قرار داده می شود و همه فضای مد نظر مثل تونل یا زیر گذر را روشن می نماید .

نورپردازی از درون

نورپردازی از درون اغلب برای سطوح عمودی به کار برده می شود . از متداول ترین نمونه آن می توان به جانمایی منابع نوری درون بیلبوردها و تابلوهای تبلیغاتی نام برد.
این شیوه از نورپردازی در صورتی که به شکل صحیح و با شدت نور مناسب صورت گیرد سبب خیرگی می شود.از دیگر مصداق های نورپردازی از درون می شود می توان قرار دادن منابع نوری در لابه لای درختان را نام برد .

نور پردازی تزئینی

این شیوه از نورپردازی شهری اغلب جهت برانگیختن احساسات و تزئین مکان ها در فضاهاش شهری به کار برده می شود . در نورپردازی تزئینی الزامی است به اصول زیبایی شناسی و اثرات روحی و عاطفی به وجود آمده در فرد دقت زیادی داشت تا بشود فضای شهر را جذاب تر کرد و به آن روح داد .
جهت کسب نتیجه مطلوب الزامی است در گزینش مکان نصب تجهیزات نورپردازی و رنگ و شدت تابش آن توجه کافی داشت باشید. نورپردازی تزئینی اثر بسزایی در به وجود آمدن تنوع و جذابیت دیداری دارد .

لوازم نورپردازی شهری

لوازم نورپردازی شهری زیر مجموعه های گوناگونی دارد . از این لوازم می توان جهت به وجود آوردن روشنایی در معابر زمان شب و یا به وجود آوردن چشم انداز های شکیل در شهر استفاده نمود . لوازم نورپردازی شهری همیشه در برابر بارش برف و باران قرار دارند. پس باید طوری تولید شوند که از خود مقاومت نشان داده و در مقابل آب و رطوبت حساسیت نداشته باشند .

لوازم نورپردازی شهری عبارتند از :

پایه چراغ روشنایی
چراغ
سرچراغی
برج نوری یا دکل روشنایی